MASA=SIŁA

2017-03-28

Jaki faktyczny udział w kilogramach na sztandze ma wielkość naszych mięśni. Co powoduje, że jesteśmy silni ? Masa ? Czy może MÓZG ?

Pod wpływem ostatniej dyskusji ze znajomym chciałbym dzisiaj spróbować wdać się w dyskusję odnośnie bardzo często powtarzanego stwierdzenia, szczególnie przez młodych początkujących, mianowicie masa = siła. Im większe obwody tym większe dźwigane ciężary. No pomijając już fakt, że gdyby tak było to zawody trójbojowe czy dwubojowe kończyłyby się na użyciu metra krawieckiego to postaram się to ugryźć trochę od strony fizjologi człowieka.
Wpis pisany na podstawie notatek z AWF i wykładów, dla chętnych na końcu będzie link dla wytrwałych do wykładu na ten temat.

 

1)Ilość aktywnych jednostek motorycznych, rzecz zdecydowanie NAJWAŻNIEJSZA.Łopatologiczny przykład, mięsień ma daną ilość włókien, jedna jednostka zasila ich daną ilość, siła zależy od tego ile organizm wyśle jednostek i ile dzięki temu zasili
włókien
jednostka motoryczna – pojedynczy motoneuron wraz ze wszystkimi włóknami
mięśniowymi, które unerwia
motoneuron – neuron wywołujący skurcz
- osoba nietrenująca przy użyciu maksymalnej siły angażuje 20-50% jednostek
- osoby wytrenowane (nawet poziom olimpijski) 90%, dzięki temu mamy np. dwuboistów w kategoriach ~50kg, którzy podrzucają 150kg na sztandze
- 100% w przypadku zagrożenia życia
2. Szybkość rekrutacji aktywnych jednostek
- czyli po prostu jak szybko dzieje się proces nr 1, jak szybko organizm wysyła neurony do „walki”
3. Częstotliwość wyładowań czynnych motoneuronów
- siła skurczu czynnej jednostki w czasie jej aktywności może być regulowana dzięki zmianom częstotliwości wyładowań motoneuronu tej jednostki
4. Przekrój fizjologiczny mięśnia
Powierzchnia przekroju fizjologicznego – jest to powierzchnia przekroju w najszerszym miejscu brzuśca mięśnia wyznaczona płaszczyzną prostopadłą do przebiegu włókien mięśniowych – im większa powierzchnia przekroju fizjologicznego tym większa jest siła mięśnia.
Dwa mięśnie o podobnym wymiarze geometrycznym mogą mieć różne wartości przekroju.
budowa mięśnia (przebieg włókien mięśniowych, kąt pierzastości), fizjologiczny przekrój wewnętrzny wzrasta wraz ze wzrostem kąta pierzastości
kąt pierzastości – kąt jaki tworzą włókna mięśniowe ze ścięgnami
5. Długość mięśnia
- rozciągnięcie mięśnia przed skurczem zwiększa jego siłę
6. Masa mięśnia
- wiadomo ; )
7. Temperatura
- rozgrzane mięśnie są nawet >30proc silniejsze




8. Wielkość zasobów energetycznych oraz szybkość reakcji enzymatycznych

- jeśli w danym momencie wyczerpaliśmy substraty energetyczne siła zmaleje

Możliwie najprościej rzecz ujmując; podczas wysiłku o maksymalnej intensywności na samym starcie następuje hydroliza ATP, które wyczerpuje się ~ po 3 sekundach. Po 3 sekundach mamy reakcję kinazy kreatynowej, w której to reakcji następuje odbudowa ATP. Jednak energia uzyskana z tego drugiego procesu jest już mniej wydajna w stosunku do pierwszego, dlatego siła się zmniejsza. Wyczerpuje się energia, organizm uruchamia następne procesy, w końcu z procesów beztlenowych przechodzimy na tlenowe i tracimy za każdym razem wydajność. Substratem jest np fosfokreatyna w procesie kinazy, która po połączeniu z ADP daje ATP i kreatynę, albo glukoza w glikolizie beztlenowej.

9.Typ włókien
- wiadomo, naturalna przewaga włókien szybkokurczliwych przełoży się na większą siłę
Jak widać poza naturalnymi powodami jest parę innych punktów od których zależy nasza siła ; ) Warto więc czasami przećwiczyć układ nerwowy zamiast ciągle robić 5x12 : )
Jako zajawkę wrzucam sylwetkę Maxa Sicka, słynnego niemieckiego przedwojennego siłacza i jego największe wyczyny siłowe za artykułem Stanisława Zakrzewskiego, często nazywanego „ojcem polskiej kulturystyki” z 1959r :
a) Atletę Van Diggelena – ważącego 82 kg – unosi w górę, jedną ręką szesnaście razy pod rząd, trzymając w drugiej ręce szklankę wypełnioną wodą lub piwem i nie wylewając z niej ani kropli. Pięściarza wagi ciężkiej, Fred Storbecka (95 kg), w podobny sposób podnosił 11 razy.
b) Zgłaszających się widzów – do 110 kg wagi – obnosił dookoła sali
na wyprostowanym ramieniu
c) Sztangę wagi 154 kg wznosił w górę oburącz, a sztangę ważącą 110 kg – jednorącz
A wy często robicie cykle typowo siłowe czy jednak TYLKO kulturystyka ? 



źródła

link do wykładu AWF Gdańsk(bezpośrednie pobranie pdf)
http://www.awf.gda.pl/index.php?id=783&file=tl_files/tir/programy_studiow2013/stacjonarne%20-%20I%20stopien/Fizjologia/wyklad%208.pdf

art pana Stanisława
http://www.jwip.pl/readarticle.php?article_id=468

Jan Górski – Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel