Jak poprawnie ćwiczyć na suwnicy Smitha?

2020-08-27

Efektywny trening całego ciała zazwyczaj wymaga wykorzystania wielu sprzętów rozwijających poszczególne partie mięśniowe. Okazuje się jednak, że na rynku są dostępne maszyny, które pozwalają skutecznie ćwiczyć przy pomocy tylko jednego urządzenia. Mowa tu oczywiście o suwnicy Smitha, która jest doskonałym towarzyszem podczas ćwiczeń z obciążeniem. Suwnica Smitha pozwala nie tylko pracować nad rzeźbą, ale również masą i co najważniejsze – siłą. Sprawdź, jak korzystać z suwnicy Smitha, aby cieszyć się jej olbrzymią funkcjonalnością.

Suwnica Smitha – co to takiego?

Suwnica Smitha to sprzęt do ćwiczeń, który został opracowany w latach 50. XX wieku. Jej twórcą oryginalnie jest Jack LaLanne specjalizujący się w dziedzinie zdrowego odżywiania i fitnessu. Nazwa urządzenia pochodzi jednak od nazwiska jego przyjaciela – Rudy’ego Smitha, który był jednocześnie menedżerem sportowym. To właśnie on odpowiada za udoskonalenie suwnicy, dzięki czemu pozwala ona ćwiczyć kilka partii mięśni. Urządzenie powstało z myślą o znalezieniu uniwersalnej formy ćwiczeń ogólnorozwojowych.

Suwnica Smitha – jak działa?

W praktyce suwnica Smitha to nic innego jak stelaż z mechanizmem przesuwanego gryfu oraz z systemem asekuracji, który pozwala na bezpieczne ćwiczenia siłowe nawet początkującym osobom. Efekt? Ruchy osoby ćwiczącej są bardziej stabilne i płynne, niezależnie od pozycji.

Wiele osób zastanawia się, ile waży gryf suwnicy Smitha. Na siłowniach oraz w klubach fitness zazwyczaj wykorzystywane są urządzenia z odciążonym gryfem. W praktyce oznacza to, że jego waga została obniżona z około 26 do 10 kg z zachowaniem bezpiecznej wytrzymałości. To, ile waży gryf na suwnicy wraz z obciążeniem, uzależnione jest również od masy tego drugiego.

Maszyna Smitha – najważniejsze zalety

Suwnica Smitha powstała z myślą o wykonywaniu bezpiecznych treningów siłowych. Szybko stała się więc niezbędnym wyposażeniem wielu siłowni i klubów fitness. Z pomocą urządzenia efektywnie mogą ćwiczyć zarówno osoby początkujące, którym brakuje jeszcze wyczucia sztangi, jak i osoby bardziej zaawansowane, które wykonują wszechstronne ćwiczenia bez potrzeby asekuracji.

Wśród zalet suwnicy Smitha niewątpliwie należy wymienić:

  • wszechstronne zastosowanie,

  • bezpieczeństwo,

  • możliwość wykonywania ćwiczeń bez asekuracji,

  • możliwość opanowania od strony technicznej prawidłowego wykonywania ćwiczeń,

  • łączenie w sobie cech kilku urządzeń w jednym.

Jak ćwiczyć na suwnicy Smitha?

Wśród najpopularniejszych ćwiczeń na suwnicy wymienić należy przysiady na maszynie Smitha, podciąganie w wyporze oraz wyciskanie sztangi.

Przysiady na suwnicy Smitha

To doskonały trening nóg, który angażuje mięśnie ud oraz pośladki. Aby prawidłowo wykonać ćwiczenie, należy ustawić gryf na wysokości barków oraz chwycić nachwytem. Następnie gryf opiera się na górze pleców, a stopy rozstawia się na szerokości bioder. Tak przygotowana postawa ciała pozwala odblokować gryf i wykonać przysiad, a następnie powrócić do pozycji startowej.

Podciąganie w wyporze na suwnicy Smitha

Ćwiczenie to nie wymaga dodatkowego obciążenia sztangi na suwnicy. Podciąganie w wyporze to nic innego, jak podciąganie w zwisie, które pozwala wzmacniać mięśnie pleców oraz biceps. Trening tego typu sprawdzi się nawet u osób początkujących, ponieważ nie wymaga zaawansowanych umiejętności. Gryf należy umieścić na wysokości pasa, a następnie się pod nim położyć. W kolejnym kroku należy go złapać nachwytem na szerokość barków, jednocześnie opierając pięty o podłogę. Podczas podciągania się należy dotykać gryfu klatką piersiową, a następnie powracać do pozycji wyjściowej.

Wyciskanie sztangi na suwnicy Smitha

To ćwiczenie mocno angażujące zarówno klatkę piersiową, jak i biceps oraz triceps. Suwnica Smitha w tym przypadku jest świetną alternatywą dla ławki płaskiej lub skośnej. Podobny jest również sam sposób wykonywania ćwiczenia w zależności od wybranych ustawień sprzętu.

Ławkę należy przygotować, ustawiając ją pod właściwym kątem. Następnie kładzie się na niej osoba ćwicząca i chwyta nachwytem gryf na szerokości swoich barków. Tak przygotowana postawa ciała pozwala rozpocząć powolne opuszczanie ciężaru w kierunku klatki piersiowej, a następnie z powrotem do pozycji wyjściowej.

Wśród innych popularnych ćwiczeń wykonywanych na suwnicy Smitha wymienić należy także skłony ze sztangą, podciąganie sztangi w opadzie, słony w leżeniu płasko oraz wspięcia na palce w staniu. To jednak wciąż nie koniec możliwości, jakie daje nam ćwiczenie na tym urządzeniu.

Jeśli zależy Ci na intensywnym treningu najważniejszych partii mięśni, postaw na maszynę Smitha!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel