Jak otworzyć własną siłownię? Sprawdź nasz poradnik!

2019-11-15

Własna siłownia to marzenie wielu osób zawodowo związanych ze sportem. Jeżeli pracujesz jako trener personalny lub w przeszłości trenowałeś profesjonalnie, będzie Ci łatwiej założyć siłownię. Mimo wszystko czeka Cię sporo formalności. Z naszego poradnika dowiesz się, jak krok po kroku otworzyć siłownię i dopilnować, by dobrze prosperowała.

Jak założyć siłownię – formalności

Aby prowadzić siłownię legalnie, konieczne jest założenie działalności gospodarczej. Do wyboru masz kilka form prowadzenia działalności, przy czym najpopularniejsza jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Dlaczego? Głównym powodem jest możliwość prowadzenia uproszczonej, czyli tańszej, księgowości.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest skomplikowane. Aby otworzyć siłownię, wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1 (w polu PKD należy umieścić kod 93.13.Z – działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej), a następnie złożyć go np. osobiście do najbliższego urzędu miasta, gminy lub dzielnicy. Dodatkową trzeba pamiętać o zgłoszeniu się w ciągu 7 dni do ZUS jako płatnik składek.

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wyboru najkorzystniejszej formy opodatkowania. Jeżeli w tym zakresie nie masz doświadczenia, najlepiej będzie, gdy skorzystasz z pomocy biura rachunkowego, którego pracownicy przeprowadzą symulację, a następnie odciążą Cię z konieczności prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Własna siłownia a lokalizacja

Lokalizacja siłowni jest istotna z kilku powodów. Po pierwsze lokal musi spełniać wymogi sanitarno-budowlane. Po drugie powinien być zlokalizowany w miejscu, do którego dotarcie nie stanowi kłopotu. Jeżeli wybierzesz lokal na obrzeżach miasta, to prawdopodobnie obniżysz koszty funkcjonowania, ale jednocześnie możesz mieć mniej klientów niż gdybyś zdecydował się na dogodną dla nich lokalizację w centrum miasta.

Rozeznając się wśród dostępnych lokali, zwróć uwagę na ich powierzchnię i liczbę pomieszczeń. Sprawdź też, czy w okolicy istnieją podobne placówki. Jeżeli przyjdzie Ci zmierzyć się z dużą konkurencją, rozważ zmianę lokalizacji. W takiej sytuacji przyciągnięcie i utrzymanie klientów będzie wymagało systematycznych i sporych nakładów na akcje reklamowe.

Określ docelową grupę klientów

Zastanawiasz się, jak otworzyć siłownię? W odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci określenie docelowej grupy klientów. Chcesz przyciągnąć klientów pracujących nad rozbudową masy mięśniowej? Zamierzasz zarabiać na pomocy osobom, których celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów? A może nastawiasz się na pracę z kobietami, które chcą wrócić do formy po ciąży? To jedno z kluczowych pytań, na które musisz udzielić odpowiedzi.

Określając docelową grupę klientów, weź pod uwagę zarówno swoje doświadczenie, jak i możliwość współpracy z innymi podmiotami. Jeżeli w pobliżu znalezionej przez Ciebie lokalizacji pod siłownię działa dietetyk, możesz z nim nawiązać współpracę i oferować swoim klientom kompleksowe wsparcie w realizacji założonych planów treningowych.

Koszt otwarcia siłowni – jak pozyskać kapitał?

Otwarcie siłowni wiąże się ze sporymi kosztami. Jak założyć siłownię, nie dysponując wystarczającymi oszczędnościami? Alternatywą dla kredytu bankowego jest dotacja z urzędu pracy lub skorzystanie ze środków z funduszy unijnych. W perspektywie UE 2014-2020 to właśnie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mają szansę otrzymać największe wsparcie finansowe, w tym pożyczki na preferencyjnych warunkach.

Główny koszt otwarcia siłowni wiąże się z zakupem sprzętu. Wybierz go rozważnie. Wskazówki dotyczące wymagań, jakie powinien spełniać sprzęt znajdujący się na siłowni, znajdziesz w artykule „Co musisz wiedzieć zanim otworzysz własną siłownię?”.

Postaw na efektywną reklamę i przyciągnij klientów

Zanim Twoja własna siłownia wystartuje, powinieneś opracować akcję reklamową, dzięki której okoliczni mieszkańcy dowiedzą się o nowym biznesie. Możesz zaproponować np. bezpłatne wejście, zniżki na miesięczne karnety czy darmowe konsultacje z trenerem personalnym. Każdy z wymienionych bonusów może skłonić klientów do wybrania właśnie Twojej siłowni.

Akcja reklamowa to dobry start. Nie zapomnij jednak o atmosferze w siłowni. To właśnie od niej zależy, czy utrzymasz klientów. Dobrze, aby każda osoba korzystająca z Twojej siłowni wiedziała, że w każdej chwili może liczyć na pomoc ekspertów. Angażuj i motywuj swoich klientów – postaraj się z każdym zamienić chociaż kilka zdań. To pomoże Ci w zbudowaniu długofalowych relacji, które z kolei korzystnie wpłyną na kondycję Twojego biznesu. Zadbaj o najwyższą jakość swojego biznesu!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel