Co daje jazda na rowerze? Jakie mięśnie pracują?

2020-03-26

Jazda na rowerze stacjonarnym przynosi szereg korzyści dla zdrowia, a trening może mieć wiele funkcji. Ćwiczenie to stanowi doskonałą rozgrzewkę przed intensywnym treningiem lub samo w sobie stanowi świetny trening aerobowy. Aktywność na rowerze stacjonarnym wzmacnia organizm oraz siłę mięśni nóg, pozwala poprawić kondycję, wrócić do formy po długiej przerwie w treningach, a także zgubić zbędne kilogramy. Co jeszcze warto wiedzieć o rowerkach stacjonarnych? 

Jazda na rowerze: jakie mięśnie pracują?

Podczas jazdy na rowerze stacjonarnym najintensywniej pracują poszczególne partie mięśni nóg. W czasie prostowania nogi na pedale w ruch wprawiane jest zarówno udo, jak i łydka, dzięki czemu na wysiłek musi zdobyć się mięsień czworogłowy uda, mięsień prosty uda, a także obszerny boczny, pośredni oraz przyśrodkowy. W ruchu tym biorą również udział trzy mięśnie pośladkowe. Dzięki temu trening na rowerku zalecany jest nie tylko osobom pragnącym poprawić wygląd swoich nóg, ale także pośladków.

W czasie pedałowania nogi są regularnie zginane, dzięki czemu aktywne pozostają także łydki i zginacze kolana. Intensywnie pracuje więc mięsień dwugłowy uda, kulszowo-goleniowy, półścięgnisty, półbłoniasty, a także mięsień trójgłowy łydki. Trening na rowerze sprawdzi się więc idealnie u osób, które z jakiegoś powodu (np. w wyniku złamania) pozostawały przez długi czas unieruchomione. Jazda na rowerze to świetna rehabilitacja, która przy małym obciążeniu może stopniowo przywrócić właściwą siłę mięśniom nóg.

Podczas jazdy na rowerze pracują jednak również inne mięśnie łydek, takie jak mięsień piszczelowy, a także mięśnie stóp. Pośrednio w aktywności tej biorą również udział mięsień biodrowy, lędźwiowy oraz krawiecki. Zachowanie stabilnej postawy ciała umożliwiają natomiast mięśnie brzucha i pleców.

Jazda na rowerze stacjonarnym

Jazda na rowerze stacjonarnym to przede wszystkim świetny sposób na zachowanie aktywnego stylu życia również zimą. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby swoje treningi odbywać i latem. Dobry sprzęt to świetna alternatywa dla tradycyjnego roweru, ponieważ daje dostęp do informacji dotyczących czasu treningu i jego intensywności, spalonych kalorii oraz pokonanego dystansu. Ponadto rower stacjonarny pozwala dostosować obciążenie i intensywność treningu do naszych potrzeb.

Jazda na rowerze stacjonarnym: efekty

Rowerek stacjonarny podczas regularnych treningów może przynieść zadowalające efekty dla naszego organizmu. Wśród najważniejszych rezultatów wyróżnić można:

  • zwiększenie ogólnej sprawności organizmu,

  • świetne przygotowanie w formie rozgrzewki przed dalszym treningiem,

  • poprawę kondycji,

  • utratę zbędnych kilogramów,

  • wzmocnienie siły mięśni nóg,

  • rehabilitację mięśni nóg.

Uzyskane efekty uzależnione są od regularności i czasu ćwiczeń, a także od intensywności treningu.

Trening interwałowy na rowerze

Trening interwałowy na rowerze stacjonarnym trwa około 25 minut (bez rozgrzewki i wyciszenia) i polega na naprzemiennych cyklach pedałowania o różnej intensywności. Istotą takiego treningu jest stopniowe wydłużanie czasu ćwiczeń, a razem z poprawiającą się kondycją ćwiczącego, czas przerw pomiędzy kolejnymi sesjami pedałowania jest skracany.

Trening interwałowy na rowerze stacjonarnym jest krótki, ale intensywny, dzięki czemu przynosi rewelacyjne efekty. Ćwiczenia tego rodzaju nastawione są na maksymalne przyspieszenie tętna oraz metabolizmu, co pozwala spalić zbędne kalorie i zredukować tkankę tłuszczową. Podczas treningu interwałowego w ćwiczenia zaangażowane są różne partie mięśni. Można więc świetnie wymodelować uda i pośladki, a także poprawić kondycję i zwiększyć wytrzymałość swoich mięśni.

Rower stacjonarny czy orbitrek

Wybór pomiędzy rowerem stacjonarnym a orbitrekiem nie należy do najłatwiejszych. Ostateczna decyzja powinna być uzależniona od osobistych preferencji oraz od partii mięśni, nad którymi zamierzamy popracować. Obydwa urządzenia przeznaczone są do treningów cardio i interwałów, których zadaniem jest zrzucenie zbędnych kilogramów oraz poprawa wytrzymałości organizmu. Sprzęty tego rodzaju poprawiają wydolność serca, usprawniają krążenie, a także dotleniają tkanki. Aby uzyskać zadowalające rezultaty, należy jednak ćwiczyć 3 lub 4 razy w tygodniu na poziomie około 60-70% wartości tętna maksymalnego.

Rower stacjonarny: jaki wybrać?

Dobry rower stacjonarny należy dostosować do swoich potrzeb oraz celów, jakie zamierzamy osiągnąć. W domowych warunkach świetnie sprawdzają się rowerki o stosunkowo prostej konstrukcji, która umożliwiają wykonanie zadowalającego treningu, jednocześnie nie zabierając wiele przestrzeni w pomieszczeniu. Jeśli jednak zależy nam na bardziej profesjonalnym sprzęcie, lepiej zdecydować się na zakup nowocześniejszych i większych rowerków, które oferują wiele funkcji treningowych oraz monitorowanie uzyskanych rezultatów. Dbaj o siebie o o swoje ciało! 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel