Zacznij trenować i zadbaj o swoje naczynia krwionośne!

2020-03-25

Zacznij trenować i zadbaj o swoje naczynia krwionośne!

Regularne ćwiczenia aerobowe zwiększają i utrzymują tętno na wyższym poziomie. Serce, przystosowując się do nowej sytuacji staje się bardziej wydajne, rozluźniają się wewnętrzne ściany tętnic, które automatycznie nabierają większej elastyczności. Pozytywne zmiany zachodzące w organizmie pomagają obniżyć ciśnienie krwi, równie skutecznie jak leki. Nie bez powodu ćwiczenia aerobowe nazywamy ćwiczeniami tlenowymi. Kiedy biegamy, skaczemy, jeździmy na rowerze lub robimy brzuszki na macie w domu, nasze tętno szybko wzrasta, zaczynamy się pocić i nasz oddech przyspiesza. Obserwując nasze reakcje zauważamy zamiany, które zachodzą w naszym organizmie. Ponadto taka forma ćwiczeń ma bardzo korzystny wpływ na stężenie lipidów we krwi. Lipidy (cholesterol, triglicerydy) są substancjami tłuszczowymi niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ćwiczenia zamiast leków?

Huseyin Naci wraz z kolegami z London School of Economics, przeanalizowali prawie 400 wyników badań dotyczących wpływu leków na obniżenie wysokiego ciśnienia krwi i wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka. Wśród osób, u których występowało wysokie ciśnienie tętnicze, aktywność fizyczna (chodzenie, pływanie), obniżyła ciśnienie równie skutecznie jak stosowane przez nich leki.

W grupie badawczej znalazło się prawie 40 000 osób. Żaden z uczestników bezpośrednio nie porównywał ćwiczeń z zażywaniem leków. Wyniki badań sklasyfikowano w dwóch grupach. Pierwsza grupa obejmowała osoby, które nie miały problemu z nadciśnieniem. W tej grupie ciśnienie było niższe po podaniu leków. Druga grupa obejmowała osoby z wysokim nadciśnieniem. W tej grupie ćwiczenia okazały się równie skuteczne co leki.

Jakie ćwiczenia wykonywać żeby skutecznie obniżyć ciśnienie krwi?

Do najskuteczniejszej formy aktywności należy kombinacja ćwiczeń wytrzymałościowych (jazda na rowerze, chodzenie) z dynamicznym treningiem oporowym. Jeśli nie chcesz wychodzić na zewnątrz polecamy rowery treningowesteppery lub bieżnie elektryczne. Nie oznacza to, że osoby z nadciśnieniem powinny całkowicie odstawić leki. Organizm na początek musi przyzwyczaić się do nowej sutacji. Ponadto aktywność fizyczna musi być regularna.


Trening siłowy

Trening siłowy, na szczęście, nie jest już kojarzony tylko z „napakowanymi” mężczyznami. Jest on wszechstronny i przynosi wiele korzyści. Tak, jak i trening aerobowy, również trening oporowy ma pozytywny wpływ na serce i naczynia krwionośne. Badanie, które przeprowadzono w grupie osób będących na pograniczu nadciśnienia tętniczego wykazało, że trening siłowy obniżył ciśnienie, a dodatkowo poprawił przepływ krwi tętniczej. Wprawdzie podnosząc ciężar nasze ciśnienie nieznacznie wzrasta, ale równie szybko spada. Z kolei w czasie potreningowej regeneracji następuje trwałe obniżenie ciśnienia.

Mniej intensywne formy treningu siłowego również pozytywnie wpływają na układ krążenia i naczynia krwionośne oraz poprawiają wrażliwość na insulinę. Jeśli chcesz zacząć trening siłowy, polecamy hantle ogumowane i kettlebells. Trening możesz urozmaicić włączając do niego ćwiczenia ze sztangami. Pamiętaj, ćwiczenia z gryfami są niezbędne jeśli chcesz równomiernie rozbudować masę mięśniową.

Różnice pomiędzy treningiem oporowym a aerobowym

W tracie treningu oporowego tętnice się usztywniają i zwiększają przepływ krwi do rąk i nóg. W trakcie treningu aerobowego, tętnice delikatnie tracą sztywność i otwierają się ale nie ma takiego samego przepływu krwi, jak podczas treningu oporowego. Przemijająca sztywność tętnic, która jest wynikiem podnoszenia ciężaru, według naukowców, powoduje wzrost przepływu krwi w mięśniach rąk i nóg.

Trening siłowy oraz trening aerobowy niesie za sobą ogrom korzyści. Usprawnia nasz układ krwionośny, wzmacnia serce i poprawia przepływ krwi. Pamiętajmy, że regularność to podstawa, natomiast z rutyny powinniśmy rezygnować. Urozmaicajmy nasze treningi. Skupiając się na samym treningu aerobowym nie zbudujemy tkanki mięśniowej, a sam trening siłowy nie poprawi naszej formy. Natomiast połączenie tych dwóch form ćwiczeń wzmocni organizm i wysmukli naszą sylwetkę. Niestety, młodsi nie będziemy dlatego już teraz musimy zadbać o naczynia krwionośne i robić wszystko by zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Nasz organizm uwielbia różnorodność!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Akceptuję
pixel